Alapszabályunk
-1-
A Lóci Diáksport Egyesület Alapszabálya
- módosításokkal egységes szerkezetben -
A Lóci Diáksport Egyesület megalakulását 2002. szeptember 20. napon mondták ki az Egyesület alapítói. A Pk.63.352/2002/4. bejegyzési számon nyilvántartott Egyesület megalakulása óta folyamatosan működik.
Az egyesület tagjai figyelembe véve:
- az egyesülési jogról valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény (továbbiakban Civil tv.)
- a Polgári törvénykönyvről szóló 2013. évi V. Törvény (továbbiakban Ptk.) rendelkezéseit,
- valamint a 11/2012. (II. 29.) KIM rendelet az egyesület alapszabályának adattartalmára
vonatkozó 41. mellékletét
a keltezés szerinti napon az alábbi, módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt alapszabályt fogadják el.
I. Általános rendelkezések
1.1. Az egyesület neve: Lóci Diáksport Egyesület
Az egyesület rövidített neve: Lóci DSE
Az egyesület idegen nyelvű elnevezése: -
1.2. Az egyesület székhelye: 3600 Ózd Brassói u. 1.
Az Egyesület telephelye: 3600 Ózd Brassói u. 1.
Az egyesület postacíme: 3600 Ózd Pf:212
1.3. Az Egyesület első vezető tisztségviselője: Barta Zsolt elnök
1.4. Az Egyesület tagjai: az Egyesület tagnyilvántartása nem nyilvános, a tagok személyek nevét, valamint azok lakóhelyét vagy székhelyét a tagnyilvántartás tartalmazza
1.5. Az egyesület céljai:
1.5.1. Sporttevékenység folytatása, ennek keretében a tanulóifjúság egészséges életmódra nevelésének elősegítése érdekében a rendszeres testedzés, sportolás megkedveltetése, a rendszeresen sportoló tanulók számának növelése, a versenysport utánpótlás bázisának szélesítése, valamint a tagok hazai és nemzetközi képviselete és érdekvédelme.
1.5.2. A szakosztályaiban magas szintű szakmai tevékenység végzése, a sportágak népszerűsítése, utánpótlás fejlesztése, a hazai és nemzetközi kapcsolatok kiépítése és ápolása.
- 2 -
II. Az Egyesület tagjai
2. Az egyesület tagjai
2.1. Az egyesületi tagság az alapításkor az egyesület nyilvántartásba vételével, az alapítást
követően a belépési kérelemnek Közgyűlés általi elfogadásával keletkezik.
2.2. Az egyesület tagjává olyan természetes személy, jogi személy, jogi személyiséggel nem
rendelkező szervezet válhat, aki/amely nyilatkozik a belépési szándékról elfogadja az
egyesület céljait a létesítő okirat alapján az egyesület tagjait terhelő kötelezettségek
teljesítését vállalja.
2.3. A tagok felvételéről a közgyűlés dönt.
2.4. A tagok személyére vonatkozó adatok nem nyilvánosak.
3. Különleges jogállású tagság
3.1. Az egyesület tiszteletbeli tagjává olyan természetes személy, jogi személy, jogi
személyiséggel nem rendelkező szervezet válhat, aki/amely:
- az egyesület célja szerinti területen vagy ahhoz kapcsolódó területen folytat kiemelkedő
színvonalú tevékenységet és ezért az Egyesület tiszteletbeli taggá választ
- az egyesületi célok előmozdítása érdekében végzett tevékenységéért tiszteletbeli taggá
választ.
3.1.2 A tiszteletbeli taggá választásról, az alapszabály rendelkezése szerint határoz a
Közgyűlés
3.1.3. A tiszteletbeli tagság elfogadásáról írásban kell nyilatkozni
3.2. Az egyesület pártoló tagjává olyan természetes személy, jogi személy, jogi
személyiséggel nem rendelkező szervezet válhat, aki/amely:
3.2.1. az Egyesület pártoló tagja kíván lenni és
3.2.3 csak az időszakos vagy rendszeres vagyoni hozzájárulással vesz részt az Egyesület
tevékenységében, s akit ezért az Egyesület pártoló taggá választ
3.2.4. a pártoló taggá választásról, az alapszabály rendelkezése szerint a Közgyűlés határoz.
4. A tagsági viszony megszűnése:
4.1. A tagsági jogviszony megszűnik
- a tag kilépésével;
- a tagsági jogviszony egyesület általi felmondásával, a felmondásról az egyesület Közgyűlése
dönt
- a tag kizárásával;
- a tag halálával vagy jogutód nélküli megszűnésével.
- törléssel.
- 3 -
4.2. A tag tagsági jogviszonyát az Egyesület képviselőjéhez intézett írásbeli nyilatkozattal
bármikor, indokolás nélkül megszüntetheti. A tagsági viszony a lemondásról szóló
nyilatkozat Egyesület általi átvételének napján szűnik meg.
4.3. A tagot a tagnyilvántartásból az Egyesület tagjai közül tagdíjhátralék miatt akkor kell
törölni, ha az Elnökség azt megelőzően írásban, igazolható módon felhívta a tagot a
tagdíjhátralék megfizetésére - mely felhívás tartalmazta a mulasztás pótlásának elmaradása esetén a tag törlésére, mint jogkövetkezményre történő figyelmeztetést - és a fizetési határidő eredménytelenül telt el. A tagdíjhátralék megfizetésére történő felhívásban az elnökség nem szabhat meg 30 napnál rövidebb határidőt.
4.4. Az Elnökség törlést elrendelő határozatát az Elnökségnek közölnie kell a taggal
4.4.1. Ha a tagdíj meg nem fizetése miatt a tagot az Egyesület tagjai közül törlik, tagsága az
Egyesületben megszűnik
4.5 a tagság megszűnik, ha a tagot a Közgyűlés az Egyesületből kizárja
A tagot az Egyesületből ki lehet zárni, ha
- az alapszabály rendelkezéseit vagy közgyűlési határozatát súlyosan vagy ismételten
sértő magatartást tanúsít
- az Egyesület érdekeit sértő magatartást tanúsít
4.6 A tagsági jogviszonyfeltétele és felmondása
4.6.1 Az alapszabály a tagságot ahhoz a feltételhez köti,hogy a tag a belépési nyilatkozatában
a) elfogadja az Egyesület céljait
b) magára nézve kötelezően ismeri el az Egyesület alapszabályát,
c) vállalja az egyesület tagjaira előírt kötelezettségek teljesítését, különösen az Egyesület
tevékenységében történő rendszerese részvétel és az Egyesület céljának megvalósítására
irányuló folyamatos közreműködés kötelezettségét
4.6.2 Ha a tag nem felel meg a tagság feltételeinek, az egyesület a tagsági jogviszonyt 30 napos
felmondási idővel írásban felmondhatja. A felmondásról az elnökség előterjesztésére az
Egyesület közgyűlése dönt.
5. Tag kizárása és tiszteletbeli és pártoló tag cím megvonása
5.1. A 4.5. pont szerinti esetekben a Közgyűlés a tagot minősített többségi határozattal, a
jelenlévő, szavazati joggal rendelkező tagok legalább háromnegyedes szavazat-
többségével az Egyesületből kizárhatja.
5.2. Ezt megelőzően az Elnök a tag esetleges kizárását eredményező ok megszüntetésére 30
napos határidőt tűz ki. E határidőn belül az érintett írásban terjesztheti elő az enyhítő
vagy mentő körülményeket tartalmazó védekezését az Elnök irányában. E védekezés
átvételét, vagy a határidő eredménytelen elteltét követően terjeszti az Elnök a kizárásra
vonatkozó határozati javaslatot a Közgyűlés elé.
5.3. Tag kizárására az ok megjelölésével bármely egyesületi tag vagy egyesületi szerv
javaslatot tehet az Elnöknek, aki a 5.2. pontban rögzített szabályok szerint köteles eljárni.
Az Elnök az eljárásról tájékoztatni köteles a Közgyűlést.
-4-
5.4. A tiszteletbeli és pártoló tag cím visszavonása esetén a tag kizárására vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni.
6. A tagok jogai
6.1. A tag joga, hogy:
6.1.1. Részt vegyen az Egyesület tevékenységében
6.1.2. Részt vehessen és szavazhasson a Közgyűlésben
6.1.3. Ha a jogszabályban foglalt feltételeknek eleget tesz - az Egyesület bármely tisztségére
megválaszthassák
6.1.4. A Közgyűlés napirendjére, napirendi pontjára javaslatot tegyen
6.1.5. A Közgyűlésen felszólaljon
6.1.6. Jogosult igénybe venni az Egyesületnek a tagok részére biztosított szolgáltatásait
6.1.7. Az Elnökség ülésén jelen lehet
6.1.8. Az Elnökség ülésén a napirendi pontok vonatkozásában felszólalhat
6.1.9. A természetes személy tag tagsági jogait személyesen, jogi személy vagy jogi
személyiséggel nem rendelkező szervezet tag a képviselőjén keresztül gyakorolhatja.
7. A tagok kötelezettségei
7.1. Az Egyesület tagja köteles tagdíjat fizetni.
7.1.1. A tag a Közgyűlés által határozatban megállapított éves tagdíjat az Egyesület
Elnökének vagy az Egyesület bankszámlájára köteles befizetni legkésőbb a Közgyűlés
által meghatározott időpontig.
7.2. Az Egyesület tagja köteles betartani az alapszabály rendelkezéseit
7.3 Az Egyesület tagja köteles betartani a Közgyűlés határozatait
7.4 Az Egyesület tagja köteles betartani az Elnökség határozatait
7.5. Az Egyesület tagja nem veszélyeztetheti az Egyesület céljának megvalósítását és az
Egyesület tevékenységét
8. A pártoló és tiszteletbeli tag jogai és kötelességei
8.1. A pártoló és a tiszteletbeli tagság az Egyesületben tagsági jogokat és kötelezettségeket
nem keletkeztet azzal a kivétellel, hogy a pártoló és tiszteletbeli tagokat tanácskozási jog
illeti meg az Egyesület Közgyűlésén, ennek gyakorlása során javaslatokat és
indítványokat tehetnek, továbbá felszólalással élhetnek.
-5-
III. Az Egyesület szervezete
9. Az Egyesület döntéshozó szerve
9.1. Az Egyesület legfőbb, döntéshozó szerve az Egyesület tagjaiból álló Közgyűlés
9.2. A Közgyűlés hatáskörébe tartozik:
- az alapszabály elfogadása és módosítása;
- a tag felvétel, a tiszteletbeli tag és a pártoló tag választása
- az Egyesület megszűnésének, egyesülésének és szétválásának elhatározása;
- a vezető tisztségviselő (Elnök, Elnökségi tag), megválasztása, visszahívása és
díjazásának megállapítása;
- a Felügyelő Bizottság tagjainak megválasztása, visszahívásuk és díjazásuk
megállapítása;
- az éves költségvetés elfogadása;
- tag kizárása
-a tagsági jogviszony egyesület általi felmondása
- a vezető tisztségviselő feletti munkáltatói jogok gyakorlása, ha a vezető tisztségviselő az Egyesülettel munkaviszonyban áll;
- az olyan szerződés megkötésének jóváhagyása, amelyet az Egyesület saját tagjával, vezető tisztségviselőjével, a Felügyelő Bizottság tagjával vagy ezek hozzátartozójával köt;
- a jelenlegi és korábbi egyesületi tagok, a vezető tisztségviselők és a Felügyelő Bizottsági tagok vagy más egyesületi szervek tagjai elleni kártérítési igények érvényesítéséről való döntés;
- a választott könyvvizsgáló megválasztása, visszahívása és díjazásának megállapítása
- a végelszámoló kijelölése.
- a tagdíj összegének és esedékességének megállapítása
- az elnökség beszámolójának elfogadása
- az Egyesület nevével, címerével, logójával és minden a nevéhez kapcsolódó joggal kapcsolatos egy évnél hosszabb, illetve határozatlan idejű szerződéskötésre vonatkozó döntés
10. A Közgyűlés ügyrendje
10.1. A Közgyűlést évente legalább egyszer össze kell hívni
10.2. A Közgyűlést az Elnökség vagy az Elnök hívja össze igazolható módon, a tagok részére
postai vagy elektronikus levelezés útján küldött meghívóval.
10.3. A meghívónak tartalmaznia kell
- a Közgyűlés helyét, idejét
- a napirendet. A napirendet a meghívóban olyan részletességgel kell feltüntetni, hogy a szavazásra jogosultak a tárgyalni kívánt témakörökben álláspontjukat kialakíthassák.
-6-
- a határozatképtelenség esetén megtartandó esetleges megismételt Közgyűlés helyét és idejét, valamint a tagok figyelmeztetését a távolmaradás jogkövetkezményeire.
10.4. A meghívót a Közgyűlés kezdő napját 8 nappal megelőzően kell a tagoknak megküldeni
10.5. Biztosítani kell, hogy a meghívó kiküldését megelőzően az Egyesület tagjai a közgyűlés
napirendi pontjára javaslatot tehessenek
10.6. A közgyűlés ülésén a szabályszerűen közölt napirendben szereplő kérdésben hozható határozat,
kivéve, ha valamennyi részvételre jogosult jelen van, és a napirendben nem szereplő kérdés
megtárgyalásához egyhangúlag hozzájárul.
10.7. A Közgyűlést össze kell hívni, ha azt az Egyesület tagjainak legalább egytizede az ok
és a cél megjelölésével kéri
10.8. A Közgyűlést össze kell hívni a szükséges intézkedések megtétele céljából, ha
- az Egyesület vagyona az esedékes tartozásokat nem fedezi;
- az Egyesület előreláthatólag nem lesz képes a tartozásokat esedékességkor teljesíteni;
- az Egyesület céljainak elérése veszélybe került.
Az a), b), c) pontok alapján összehívott Közgyűlésen a tagok kötelesek az összehívásra okot adó körülmény megszüntetése érdekében intézkedést tenni vagy az Egyesület megszüntetéséről dönteni.
10.9. A Közgyűlés ülései nyilvánosak. Zárt ülés elrendeléséről, vagy napirendi pont zárt tárgyalásáról kizárólag a személyiségi jogok védelmében, illetve adatvédelmi okokból a levezető Elnök jogosult dönteni.
11. A Közgyűlés határozatképessége, általános döntési rendje:
11.1. A Közgyűlés akkor határozatképes, ha azon a tagok több mint fele részt vesz
11.2. A Közgyűlés döntéseit a jelenlévő tagok szótöbbségével, nyílt szavazással hozza
11.3. A Közgyűlés ülésén levezető elnököt, szavazatszámláló bizottságot, jegyzőkönyvvezetőt
és a jegyzőkönyvet hitelesítő két tagot választ.
11.4. A határozatokról a tagokat és az érintetteket az Egyesület székhelyén, a tagok által
hozzáférhető helyen történő kifüggesztéssel vagy az Egyesület honlapján történő közzététellel vagy a tag által erre a célra megadott e-mail címre történő megküldéssel tájékoztatni kell.
12. Különös szabályok a Közgyűlés határozatképessége és döntési rendje tekintetében
12.1. Az Egyesület alapszabályának módosításához a jelen lévő tagok háromnegyedes
szótöbbséggel hozott határozata szükséges.
-7-
12.2. Az Egyesület céljának módosításához és az Egyesület megszűnéséről, szétválásáról, átalakulásáról szóló közgyűlési döntéshez a szavazati joggal rendelkező tagok háromnegyedes szótöbbséggel hozott határozata szükséges.
12.3. Az Elnökség valamely tagjának visszahívásáról a tagok legalább 33%-ának indítványára határozhat a Közgyűlés, ha az Elnökség tagja az Egyesület céljaival ellentétes tevékenységet folytat.
12.3.1 Az Elnökség tagját csak akkor lehet visszahívni, ha az új elnökségi tagot megnevezik, a két kérdésről egyszerre kell határozni.
12.3.2. Az Elnökség valamely tagjának visszahívásához az összes tag több mint felének erre irányuló egybehangzó szavazata szükséges
12.4. Tag kizárásáról minősített többségi határozattal, a jelenlévő tagok legalább háromnegyedes szavazat-többségével határozhat a Közgyűlés.
12.5. A tiszteletbeli és pártoló tag cím megvonásáról minősített többségi határozattal, a jelenlévő tagok legalább háromnegyedes szavazat többségével határozhat a Közgyűlés.
12.6. A tagok 20%-ának indítványára a Közgyűlés írásban, titkosan szavaz
12.7. a Közgyűlés a 12.2. ponttól eltérően titkosan, írásbeli szavazással dönt:
- az Elnökség tagjainak megválasztásáról és visszahívásáról
- a Felügyelő Bizottság megválasztásáról és visszahívásáról
- tiszteletbeli és pártoló tag cím odaítéléséről, visszavonásáról
13. Megismételt Közgyűlés:
13.1. Megismételt Közgyűlést akkor lehet tartani, ha a Közgyűlés nem határozatképes
13.2. A megismételt Közgyűlésen kizárólag az eredeti meghívóban rögzített napirendi
pontok tárgyalhatóak meg
13.3. A megismételt Közgyűlés a résztvevők számától függetlenül határozatképes, ha a távolmaradás jogkövetkezményeit és a megismételt Közgyűlés időpontját és helyét a meghívó tartalmazza
13.4. A megismételt Közgyűlést az eredeti közgyűlési meghívóban az eredeti Közgyűlés napjára lehet összehívni
13.5. A megismételt Közgyűlésen csak akkor lehet dönteni:
- az Egyesület más egyesülettel való egyesüléséről, szétválásáról, feloszlásáról
- valamint elnökségi tag visszahívásáról,
- tag kizárásáról, tiszteletbeli és pártoló tag cím megvonásáról,
ha azon a tagok fele, illetve az adott ügyben történő határozat meghozatalához szükséges tag részt vesz.
-8-
14. Az Egyesület ügyvezető szerve
14.1.Az Egyesület ügyvezető szerve az 5 tagból álló Elnökség.
14.2. Az Elnökség tagjait a Közgyűlés saját tagjai közül, maximum 5 évre választja.
14.3. Elnökségi taggá az választható, aki a törvényben előírt feltételeket teljesíti, és nem esik kizáró ok alá, így:
(1) Vezető tisztségviselő az a nagykorú személy lehet, akinek cselekvőképességét a tevékenysége
ellátásához szükséges körben nem korlátozták.
(2) Ha a vezető tisztségviselő jogi személy, a jogi személy köteles kijelölni azt a természetes
személyt, aki a vezető tisztségviselői feladatokat nevében ellátja. A vezető tisztségviselőkre
vonatkozó szabályokat a kijelölt személyre is alkalmazni kell.
(3) A vezető tisztségviselő ügyvezetési feladatait személyesen köteles ellátni.
(4) Nem lehet vezető tisztségviselő az, akit bűncselekmény elkövetése miatt jogerősen
szabadságvesztés büntetésre ítéltek, amíg a büntetett előélethez fűződő hátrányos
következmények alól nem mentesült.
(5) Nem lehet vezető tisztségviselő az, akit e foglalkozástól jogerősen eltiltottak. Akit valamely
foglalkozástól jogerős bírói ítélettel eltiltottak, az eltiltás hatálya alatt az ítéletben megjelölt
tevékenységet folytató jogi személy vezető tisztségviselője nem lehet.
(6) Az eltiltást kimondó határozatban megszabott időtartamig nem lehet vezető tisztségviselő az,
akit eltiltottak a vezető tisztségviselői tevékenységtől.
14.4. Az Elnökség tagjai, az Elnökség tagjai az Egyesület vezető tisztségviselői:
14.4.1. a Közgyűlés által választott Elnök
14.4.2. a Közgyűlés által választott Alelnök
14.4.3. a Közgyűlés által választott 3 elnökségi tag
15. Az elnökségi tagság megszűnik:
15.1. a tisztségről való lemondással
15.1.1. a lemondást az Elnökség ülésén kell bejelenteni, jegyzőkönyvben rögzíteni kell vagy
15.1.2. a lemondást írásban, igazolható módon kell közölni az Elnökkel
15.1.3. Az elnökségi tag lemondása hatályosul, amikor az elnökségi tag személyének
változását a bíróság - az Egyesület erre irányuló kérelme alapján - nyilvántartásba
veszi.
15.2. Visszahívással
15.3. A határozott idő lejártával
15.4. A törvényben meghatározott összeférhetetlenségi vagy kizáró ok bekövetkezése esetén
15.5. A vezető tisztségviselő cselekvőképességének a tevékenysége ellátásához szükséges
körben történő korlátozásával;
15.6. A Közgyűlést 30 napon belül össze kell hívni, hogy gondoskodjon az Elnökség 5 fős
létszámának helyreállításáról.
-9-
15.7. Ha az Elnökség tagjai közül a tagok valamelyikének elnökségi tagsága - annak lejártát megelőzően - megszűnik, az újonnan megválasztott tag megbízatása az eredetileg megválasztott tag megbízatási idejének hátralévő időtartamára szól
16. Az Elnökség feladatai
16.1. Az Elnökség hatáskörébe tartozik mindazon ügyek intézése, amely nem tartozik a Közgyűlés vagy az Elnök hatáskörébe.
16.2. Az Elnökség jogkörébe tartozik:
- az Egyesület jogszabály és az alapszabály szerinti szervei megalakításának és a tisztségviselők megválasztatásának előkészítése;
- az Elnök utasítása a Közgyűlés összehívására
- részvétel a Közgyűlésen, és válaszadás az Egyesülettel kapcsolatos kérdésekre;
- a működőképesség fenntartása, az Egyesületet érintő megszűnési ok fennállásának mindenkori vizsgálata, és annak bekövetkezte esetén a törvényben előírt intézkedések megtétele.
- a fenyegető fizetésképtelenség esetén a hitelezők érdekeinek szem előtt tartásával a szükséges intézkedések meghozatala, illetve kezdeményezése.
- az Egyesület tagdíjának mértékére, teljesítésének határidejére vonatkozó javaslat megfogalmazása és a Közgyűlés elé terjesztése
- az ügyrend elfogadása
- az etikai szabályok elfogadása
- a jogszabály által előírt vagy a működés során szükségessé váló belső szabályzatok kialakítása és Közgyűlés elé terjesztése
- az Egyesület nevével, címerével, logójával és minden a nevéhez kapcsolódó joggal, különös tekintettel a hirdetési, reklám és a tevékenység televíziós, rádiós valamint egyéb elektronikus technikákkal történő közvetítésével kapcsolatos egy évnél rövidebb időre szóló szerződés megkötéséről szóló döntés.
17. Az Elnökség ügyrendje
17.1. Az Elnökséget bármikor, de legalább félévente egyszer össze kell hívni,
17.2 Az Elnöknek össze kell hívnia az Elnökséget, ha olyan kérdésben szükséges döntést hozni, amely az Elnökség hatáskörébe tartozik
17.3. Az Elnökséget az Elnök hívja össze igazolható módon, az Elnökségi tagok részére postai vagy elektronikus levelezés útján küldött meghívóval.
17.4. A meghívónak tartalmaznia kell:
- az Elnökség ülésének helyét,
- idejét,
- a napirendet. A napirendet a meghívóban olyan részletességgel kell feltüntetni, hogy az Elnökség tagjai a tárgyalni kívánt témakörökben álláspontjukat kialakíthassák
-10-
17.5. A meghívót az Elnökség ülésének dátumát 8 nappal megelőzően kell az Elnökségi tagoknak megküldeni.
17.6. Az Elnökség ülésére meghívót kap a Felügyelő Bizottság elnöke is.
17.7. Biztosítani kell, hogy a meghívó kiküldését megelőzően az Elnökség tagjai a Közgyűlés napirendi pontjára javaslatot tehessenek. Az Elnökség tagjai indoklással az Elnökség ülésén is kérhetik a napirend kiegészítését. Ebben az esetben a napirend kiegészítéséről egyszerű szótöbbséggel határozhat az Elnökség.
17.8. Az Elnökség ülését össze kell hívni, ha ezt bármelyik Elnökségi tag, vagy az Egyesület bármely szerve az ok és a cél megjelölésével kéri.
17.9. Az Elnökség ülései nyilvánosak. Zárt ülés elrendeléséről, vagy napirendi pont zárt tárgyalásáról kizárólag a személyiségi jogok védelmében, illetve adatvédelmi okokból a levezető Elnök jogosult dönteni.
18. Az Elnökség határozatképessége, általános döntési rendje:
18.1. Az Elnökség határozatképes, ha azon az elnökségi tagok több mint fele részt vesz
18.2. Az Elnökség határozatait a jelenlévő tagok szótöbbségével, nyílt szavazással hozza
18.3. Az Elnökség üléséről jegyzőkönyvet vezet
18.4. A jegyzőkönyvet az elnökségi tagok írják alá
18.5. Az Elnökség döntései tekintetében a határozathozatal általános rendjét (20. pont) követi.
19. Az Egyesület első vezető tisztségviselője: Elnök
19.1. Az Elnök az Egyesület önálló képviseletre és az Alapszabályban vagy jogszabályban ráruházott jogkörökben döntésre is jogosult első vezető tisztségviselője.
19.2. Az Elnököt saját tagjai közül a Közgyűlés 5 éves időtartamra választja.
19.3. Az Elnök feladatai
- Elnökséget bármikor, de legalább félévente egyszer össze kell hívnia
- képviseli az Egyesületet
- kezeli az Egyesület pénzeszközeit, ennek keretében utalványozási jogkört gyakorol
- kezeli az Egyesület iratait, bevételi és kiadási bizonylatait
- vezeti az Egyesület tagnyilvántartását
- vezeti a határozatok tárát vagy őrzi a határozatokat tartalmazó jegyzőkönyvet
- az Egyesület napi ügyeinek vitele, a nem a Közgyűlés és az Elnökség hatáskörébe nem tartozó ügyekben a döntések meghozatala;
-11-
- a beszámolók, különösen a Civil tv. által előírt éves beszámoló előkészítése és azoknak a Közgyűlés elé terjesztése;
- az éves költségvetés elkészítése és annak a Közgyűlés elé terjesztése;
- az egyesületi vagyon kezelése, a vagyon felhasználására és befektetésére vonatkozó, a Közgyűlés hatáskörébe nem tartozó döntések meghozatala és végrehajtása;
- a Közgyűlés összehívása, a tagság és az Egyesület szerveinek értesítése;
- az ügyvezető szerv által összehívott Közgyűlés napirendi pontjainak meghatározása;
- a tagság nyilvántartása;
- az Egyesület határozatainak, szervezeti okiratainak és egyéb könyveinek vezetése;
- az Egyesület működésével kapcsolatos iratok megőrzése;
- a munkáltatói jogok gyakorlása az Egyesület munkavállalói felett,
- az elnökségi ülések előkészítése és levezetése,
- a Közgyűlés és az Elnökség határozatainak az Alapszabályban megjelölt módon az érintettekkel történő közlése, az iratbetekintés biztosítása
19.4. Az Elnöknek az intézkedéseit a Közgyűlés vagy az Elnökség döntésének megfelelően kell megtennie, döntés hiányában pedig az Egyesület érdekeivel összhangban
19.5 Az Elnököt akadályoztatása esetén az Alelnök helyettesíti
19.6. Ha az Elnök megbízatása bármely okból megszűnik, az Elnökséget bármely elnökségi tag összehívhatja
20. A határozathozatal általános rendje
20.1. Az Egyesület szerveinek határozathozatalában nem vehet részt az a tag, vagy tisztségviselő, aki vagy akinek közeli hozzátartozója a határozat alapján
- kötelezettség vagy felelősség alól mentesül, vagy
- bármilyen más előnyben részesül, illetve a megkötendő jogügyletben egyébként érdekelt.
Nem minősül előnynek az Egyesület cél szerinti juttatásai keretében, a bárki által megkötés nélkül igénybe vehető nem pénzbeli szolgáltatás, illetve az Egyesület által tagjának, a tagsági jogviszony alapján nyújtott, létesítő okiratnak megfelelő cél szerinti juttatás.
20.2. Az Egyesület döntéshozó szervének ülésén a határozatképességet minden határozathozatalnál vizsgálni kell.
20.3. Ha egy tag az Egyesület szerveinek határozathozatala során valamely ügyben nem szavazhat, őt az adott határozat meghozatalánál a határozatképesség megállapítása során figyelmen kívül kell hagyni.
20.4. Az Egyesület valamennyi szerve üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyv adattartalmára 11/2012. (II. 29.) KIM rendelet 43. mellékletében foglaltak irányadók.
20.5. A jegyzőkönyvet Közgyűlés esetén a levezető elnök és az Egyesület két erre kijelölt tagjai írják alá.
20.6. Az Egyesület szervei döntéseiket határozatba foglalják
-12-
20.7. A határozatokat a Határozatok Tárában kell nyilván tartani. A Határozatok Tára oly módon tartalmazza a határozatokat, hogy abból a Közgyűlés, valamint az elnökség döntésének tartalma, időpontja és hatálya, illetve a döntést támogatók és ellenzők számaránya megállapítható legyen.
20.8. Mind az elnökség, mind a közgyűlés határozatait az érintettekkel közölni kell, a tag által erre a célra megadott e-mail címre történő megküldéssel, ennek hiányában postai úton, ezzel egyidejűleg nyilvánosságra is kell hozni azokat oly módon, hogy azokat az egyesület honlapján közzé kell tenni, továbbá az egyesület székhelyén, a tagok által hozzáférhető helyen, kifüggesztéssel.
20.9. Az Egyesület szervei által hozott határozatokba, az Egyesület működése kapcsán keletkezett iratokba – az Elnökkel való előzetes időpont egyeztetés után – bárki betekinthet az Egyesület székhelyén. A határozatokat az Egyesület honlapján keresztül, nyilvánosságra kell hozni. A betekinthetőség jogának biztosítása során a személyiségi és adatvédelmi jogok nem sérülhetnek.
IV. Az Egyesület képviselete
21. Az alapszabály kötelező rendelkezései az Egyesület képviselete tekintetében:
21.1. az Egyesületet az Elnök önállóan képviseli
21.2. Az Egyesület Elnök egyes speciális felkészültséget igénylő, vagy jogszabályok által szabályozott esetekben felhatalmazhatja az Egyesület tagját a szervezet képviseletére. E képviselet nem terjed ki az alapszabályban vagy jogszabályban a Közgyűlés, az Elnökség vagy a megválasztott tisztségviselőkre ruházott döntési jogkörök gyakorlására.
21.3. A szervezet bankszámlája felett az Elnök vagy az alelnök jogosult rendelkezni
Az Egyesület számlája fölötti rendelkezéssel feljogosítottak:
- A mindenkori elnök vagy alelnök
V. Felügyelő Bizottság
22. Az Egyesület felügyelő szerve
22.1. Az Egyesület az Elnökségtől elkülönült Felügyelő Bizottságot hoz létre, amennyiben bármelyik alábbi feltétel teljesül:
- a tagok száma meghaladja a száz főt,
- tagok között a nem természetes személyek száma meghaladja az összes tag számának felét
- az Egyesület éves bevétele meghaladja az ötvenmillió forintot
23. Az Egyesület felügyelő szerve a Felügyelő Bizottság.
-13-
23.1. Felügyelő Bizottság elnökét és 2 tagját a Közgyűlés választja meg maximum 5 éves időtartamra a vezető tisztségviselők megválasztására vonatkozó eljárás szerint.
23.2. A Felügyelő Bizottság elnökének, tagjának az a nagykorú személy választható,
- akinek cselekvőképességét a tevékenysége ellátásához szükséges körben nem korlátozták.
- akivel szemben a vezető tisztségviselőkre vonatkozó kizáró ok nem áll fenn.
23.2.1. Nem lehet a felügyelő szerv elnöke vagy tagja, illetve könyvvizsgálója az a személy, aki
- a döntéshozó szerv, illetve az ügyvezető szerv elnöke vagy tagja (ide nem értve az Egyesület döntéshozó szervének azon tagjait, akik tisztséget nem töltenek be),
- az Egyesülettel e megbízatásán kívüli más tevékenység kifejtésére irányuló munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban áll, ha jogszabály másképp nem rendelkezik,
- a szervezet cél szerinti juttatásából részesül - kivéve a bárki által megkötés nélkül igénybe vehető nem pénzbeli szolgáltatásokat, és az Egyesület által tagjának a tagsági jogviszony alapján a létesítő okiratban foglaltaknak megfelelően nyújtott cél szerinti juttatást -, illetve
- az a)-c) pontban meghatározott személyek közeli hozzátartozója.
23.2.2. továbbá akinek hozzátartozója vezető tisztségviselője az Egyesületnek
23.3. A felügyelő szerv ellenőrzi az Egyesület működését és gazdálkodását. Ennek során a vezető tisztségviselőktől jelentést, a szervezet munkavállalóitól pedig tájékoztatást vagy felvilágosítást kérhet, továbbá a szervezet könyveibe és irataiba betekinthet, azokat megvizsgálhatja.
23.4. A Felügyelő Bizottsági megbízatás a vezetői tisztségviselői megbízatás megszűnésével azonos módon szűnhet meg. A Felügyelő Bizottság létszámának helyreállításáról az Elnökségre vonatkozó szabályok szerint kell gondoskodni.
23.5. A felügyelő szerv ügyrendjét maga állapítja meg, ülésrendjére, határozat hozatalára az Elnökség ügyrendjére (18. pont), határozathozatalára (19. pont) vonatkozó szabályokat kell értelemszerűen követni, azzal a különbséggel, hogy ahol Elnökség, vagy Elnök szerepel Felügyelő Bizottságot, a Felügyelő Bizottság Elnökét kell érteni.
23.6. A felügyelő szerv tagja a szervezetvezető szervének ülésén tanácskozási joggal vesz részt.
23.7. A Felügyelő Bizottság elnökét az Elnökség üléseire tanácskozási joggal meg kell hívni.
23.7.1. A Felügyelő Bizottság elnökének meghívásáról, az Elnökség tagjaival azonos módon az Elnök gondoskodik.
23.8. A felügyelő szerv köteles az intézkedésre való jogosultságának megfelelően a döntéshozó szervet vagy az ügyvezető szervet tájékoztatni és annak összehívását kezdeményezni, ha arról szerez tudomást, hogy
- a szervezet működése során olyan jogszabálysértés vagy a szervezet érdekeit egyébként súlyosan sértő esemény (mulasztás) történt, amelynek megszüntetése vagy következményeinek elhárítása, illetve enyhítése az intézkedésre jogosult vezető szerv döntését teszi szükségessé;
- a vezető tisztségviselők felelősségét megalapozó tény merült fel.
-14-
23.9. A Közgyűlés vagy az Elnökség ülését a Felügyelő Bizottság indítványára - annak megtételétől számított 30 napon belül - intézkedés céljából össze kell hívni. E határidő eredménytelen eltelte esetén a Közgyűlés és az Elnökség ülésének összehívására a Felügyelő Bizottság is jogosult.
23.10. Ha az arra jogosult szerv a törvényes működés helyreállítása érdekében szükséges intézkedéseket nem teszi meg, a Felügyelő Bizottság köteles haladéktalanul értesíteni a törvényességi ellenőrzést ellátó szervet.
23.11. A Felügyelő Bizottsági tagok az ellenőrzési kötelezettségük elmulasztásával vagy nem megfelelő teljesítésével a jogi személynek okozott károkért a szerződésszegéssel okozott kárért való felelősség szabályai szerint felelnek a jogi személlyel szemben
VI. Az Egyesület vagyona, gazdálkodása
24. Vagyonkezelés, gazdálkodás szabályai
24.1. Az Egyesület a létesítő okiratában meghatározott cél megvalósítása érdekében vagyonával önállóan gazdálkodik.
24.2. Az Egyesület célja megvalósításával közvetlenül összefüggő gazdasági tevékenység végzésére jogosult.
24.3 Az Egyesület tagdíjának mértékét az Elnökség javaslatára a Közgyűlés határozza meg
24.4. A tagok – a tagdíj megfizetésén túl – az Egyesület tartozásaiért saját vagyonukkal nem felelnek.
24.5. Az Egyesület a gazdálkodása során elért eredményét nem oszthatja fel, azt létesítő okiratában meghatározott tevékenységére kell fordítania.
24.6. Az Egyesület a vezető tisztségviselőt, a támogatót, az önkéntest, valamint e személyek közeli hozzátartozóját - a bárki által megkötés nélkül igénybe vehető szolgáltatások, illetve az Egyesület által tagjának a tagsági jogviszony alapján nyújtott, létesítő okiratnak megfelelő juttatások kivételével - cél szerinti juttatásban nem részesítheti.
24.7. Az Egyesület váltót, illetve más hitelviszonyt megtestesítő értékpapírt nem bocsáthat ki.
24.8. Az Egyesület csak olyan módon vehet fel hitelt és vállalhat kötelezettséget, amely nem veszélyezteti az alapcél szerinti tevékenységének ellátását és működésének fenntartását.
24.9. A befektetési tevékenységet végző szervezetnek befektetési szabályzatot kell készítenie, amelyet az Elnökség - ha ilyen létezik vagy létrejön - a Felügyelő Bizottság véleményének kikérését követően fogad el.
24.10. Az Egyesület éves költségvetés alapján gazdálkodik, melynek bevételei és kiadásai a Civil tv. 19. § (1)-(2.) szerinti tételekből állnak.
-15-
24.11. Az Egyesület könyvvezetése, adózása, beszámolása tekintetében a Civil tv. és egyéb az Egyesületekre vonatkozó jogszabályok szerint jár el.
24.12. Az Egyesület a Civil tv. szerint meghatározott beszámolóját az elnök készíti el, s azt a közgyűlés fogadja el
VII. Az Egyesület megszűnése
25. Az Egyesület megszűnik, ha:
25.1. az Egyesület egy másik egyesülettel egyesül (összeolvad, beolvad),
25.2. a Közgyűlés feloszlásáról határoz
25.3. a Bíróság feloszlatja
25.4. a törvényességi ellenőrzési eljárás eredményeképpen a bíróság megszűnteti vagy megállapítja megszűnését
25.5. a fizetésképtelensége miatt indult eljárásban a bíróság megszünteti, és az Egyesületet a nyilvántartásból törlik.
25.6. A legfőbb szerv nem dönthet az Egyesület feloszlásáról, ha az Egyesülettel szemben lefolytatott végrehajtás eredménytelen volt vagy az Egyesület fizetésképtelenségét a Bíróság megállapította.
25.7. Az Egyesület megszűnése esetén a Ptk. jogi személyek és az egyesületek megszűnésére vonatkozó, valamint a Civil törvény megszűnésre, a civil szervezetek végelszámolása, kényszer-végelszámolása és egyszerűsített törlési eljárására vonatkozó rendelkezéseit kell követni.
25.8. Az Egyesület alapszabálya vagy törvény eltérő rendelkezése hiányában a jogutód nélkül megszűnt egyesület - hitelezői igények kielégítése után - megmaradt vagyonát az egyesülési jogról valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló törvényben meghatározott célra kell fordítani és az ott megjelölt módon kell nyilvánosságra hozni.
VIII. Egyéb rendelkezések
26. Az Egyesület közvetlen politikai tevékenységet nem folytat, szervezete pártoktól független és azoknak anyagi támogatást nem nyújt
27. Az Egyesület létrejöttéhez, a jogi személyiség elnyeréséhez az Egyesület székhelye szerint illetékes törvényszék nyilvántartásba vétele szükséges
28. Az alapszabályban nem szabályozott kérdésekben a Ptk. és a civil törvény rendelkezései irányadók, annak keretei között a Közgyűlés bármely kérdésben határozatot hozhat